Monday, January 14, 2008

kirkegang,og "turistguide" ; )

etter kirken,er det alltid kirkelunsj,koselig og artig for oss nyinnflyttede..da får vi smake ekte thaimat,og variere menyen litt fra vår ennå uvitenhet om alle valgmulighetene..nam !
en mann i kirken,slo opp for meg i sangboka...vet ikke om det hjalp så mye med riktig nummer,når du ser "teksten"..men jeg har lyst å lære å lese thai en gg,så ett sted må man jo starte ; )
bakgrunnen på teksten i kirken,er vinterlig og juleaktig..godt vi får litt innslag av snø her og ; )
mandag var jeg "turistguide" for gjestene til anne,(ingun og gunn)(gunn til høyre,skal være her tre uker til å jobbe i HOP..gleder meg )da hun sitter hjemme med 2 små,og pey er på jobb oppdrag i mukdahan for tiden..vi starta på grand palace,kongehusets tempel i bkk.
for ikke lenge siden døde storesøstra til kongen,som følge av dette skal thaiene gå i svart eller hvit t-shorte i 15 dager..på jobb også,kollegaene mine i slummen hadde ikke t-shorter i disse fargene alle sammen,og noen måtte kjøpe nye,prisene stiger jo i takt med etterspørselen ikke sant ?..og de var litt fortvila,fordi de ikke hadde penger til det..all respekt for kongehuset,men litt dumt og og pålegge alle dette..
( over alt i bkk er det "alter" med bilde av den avdøde,og man kan signere i en minnebok..)
da vi dro i templet,hadde vi med oss Dom,kameraten til pey,han visste at hvis vi hadde svart skjørt og t-shorte som dekka skuldrene,kunne vi komme inn å se urna/alteret der de har begravelses sermoni for denne dama (vet dessverre ikke navnet hennes )
vi var nok de eneste "falangene" som hadde vært der til nå,vi ble møtt av ett pressekorps,ørten linser opp i ansiktet....joda....du skal se vi kommer i bangkok post ; )
fantastisk bilde dette her av oss,det var motlys..og vi hadde ikke lov å smile inne på området.....
da har jeg to kongelige begravelser på cv-en..siden jeg var å så kista til kong olav og....
noen av pressefolka som avfotograferte oss...
du kunne se på markedet rundt templet at det var ett område i sorg,butikkene solgte bare svarte og hvite topper,og alle vi møtte gikk i sort....over alt selges det store bilder av hun som er død,pins,og anheng til kjeder osv...hun har visst gjordt mye bra for thailand,hjulpet fattige,og vært med å forbedre alle sykehus,reist rundt selv og støttet...
thanan er to måneder alt...sharmtroll ; )
anne og pey har en de kjenner som kommer hjem til de og gir massasje,jeg er så heldig og ha fått bli med på denne "dealen"..leste litt i "min store dyrebok",for chalom og jack,sønnen til hushjelpa imens jeg fikk massasje...fantastisk ! slik lærte jeg ett nytt thai ord.."dsjålake" = krokkodille ; ) kjekt å vite...hvis jeg skal forsette som jungelvandrer..

i thailand ligger månen..det er da jeg forstår at jeg er på andre siden av jorda...............................

vi var i kaosan road,og kikka på markedet rundt der,før vi tok elvecruisebåt,med thaiene..det kosta 120bath,ifh den båten som gikk for turister 1200 bath......siden Dom og jeg var sjåfør/guide,var vi så heldig å bli spandert på hele dagen..TAKK !
da må jeg benytte muligheten til å si,at de som lurer på om jeg har mye penger siden jeg spiser ute ofte og fyker hit og dit på tur..det stemmer ikke...jeg lever på ettåringslønn,men er så heldig og ha gode venner som spanderer på meg stadig...TAKK TAKK,det gjør at jeg har fått være med på utrolig mye morro !!
turen i jungelen f.eks hvis jeg skulle dratt som turist hadde kosta nesten 5000bath,men fordi jeg var så heldig å bli med en "thaigjeng",betalte jeg 1500.....
og spise ute i thailand er billigere en og lage mat selv...
en stilig bru vi paserte..
her pusser de opp deler av ett tempel,litt tålmodighetsjobb og sette på en og en liten speilbrikke her.....
disse figurene er visst bare på kongens tempel..spennende og høre Dom fortelle,som har vært munk ett år selv,lært litt om de gode og onde figurene i buddismen..at det er en buddha inne i hovedtemplet som skifter "klær" etter værsesongene i thailand,ett antrekk for : den kalde tiden,regntiden og den varme sesongen..og at man ikke skal trå på terskelen på vei inn i templet..og ikke minst hvordan jenter skal sitte...

No comments: