Wednesday, March 24, 2010

DOM OG NOO YAY'S BRYLLUP 14.3

....rett over veien for der bryllupet skulle være var det knallfint, med utsikt mot et fjell.....
....da vi kom var det mange som kikka, siden jeg var den eneste falangen ( vestlige/hvite ) der...alle ville at jeg skulle holde ungene deres, men det var ikke alle barna som torte det, etter en time var denne søte lille "damen" tøff nok.....men ifølge ansiktsuttrykket var det greit å slippe fri igjen etter ikke alt for lenge..
....bryllupet var like utenfor chaam..ca 1t sør for bkk.....
....vi ventet en time, så var endelig bruden klar, det hele startet med at en lang rekke med kinaputter ble fyrt av......
...så var det parade, med brudgommen og gjestene bort til brudens hjem...her ser dere den kjekke brudgommen Dom, han hadde virkelig styla håret for anledningen.....
...etter ham kom familie og venner bærende på mat og snop, prioritert etter hvilken rolle de forskjellige har i familien...

....på vei inn i brudens hus, møtte Dom på mange porter/dører, ikke alle var så fysiske som denne her, det kunne være bare ett "sølvbelte" han måtte forsere, det skulle sybolisere at i ekteskapet møter man på utfordringer man må takle og overvinne, i denne anledning betalte de seg ut av det, med å gi penger til foreldre ol...etterpå prøvde Gradai og jeg en slik "dør"....
.....vel fremme i brudens hus, satt de lenge på gulvet, og fikk overrakt ringene, penger ol, i en seremoni...veldi vikti at en som viste rutinene i dette ledet det, jo riktigere og ordentlig det ble gjordt, jo mere lykke ville det bringe i ekteskapet...
....etter å ha skiftet litt stilling på bena, og blitt oppgradert til å sitte på en madrass, kom slektninger å leverte konvolutter med pengegaver, jeg kunne ikke gi gaven min slik, siden jeg er yngre enn Dom......
...GRAULERE SÅÅ MYE MED DAGEN BEGGE TO......
....Gradai var veldig stilig antrukket for anledningen......
...etter en stund kom det 9 munker, og hadde forønnsrituale for dem......
.....etter forbønnen, ble munkene servert nydelig bryllupsmiddag....
.....Doms storesøser Tui.....
...den eldste deltakeren på festen, hun ville gjerne snakke med meg da hun hørte at jeg snakket thai,men det var ikke så godt å forstå det hun sa uten tenner i munnen, og med latter blandet innimellom, men uansett koslig å hilse på, hun hadde fått delta slik hun var, med hullete golfjakke og pysjen innerst, skjønt..
....her er den yngste deltakeren, ei lita jente på 4 mnd.....
...mor til Dom og meg.....
....en annen sermoni var at alle gjestene skulle helle vann over hendene til brudeparet, her kunne heller ikke jeg delta siden jeg er yngre en Dom....alle sermoniene tils. varte ca 4t fra og til....
.....da bryllupsmiddagen kom på bordet ca 12 på formiddagen, var det ikke stille og godt, men derimot karoke med max volum hele middagen, det var umulig å snakke med de nye personene på bordet vårt....jaja...thaier om den karaoken sier bare jeg, hadde GJERNE vært det foruten.....menmen det hører vel med, akurat som noen har live musikk i bryllupet sitt i norge og av og til..kunne de bare skrudd ned volumet litt så, men det er visst poenget, at høytalerende skal høres ut til nesten å sprenges....jaja det var mitt innlegg ang karaoketradisjonen i thailand...
....brudeparet gikk rundt med en liten gave til alle gjestene, ett par med spisepinner, og tok bilder av gjestene...
....på hjemveien satt jeg på med Gradai ett stykke, så tok jeg taxi resten frem til Pattaya, siden rødskjortene demonsrerer i bkk, vi var så vidt innom bkk med taxien, inærheten av bagna, disse karene stod i beredskap ved det ene krysset....
.....jeg betalte 1500 bath for tre timer med taxi, det er 280kr ca....tror ikke det hadde gått i norge....har aldri sett taxameteret stå på mer enn 100 og noe, så måtte bare ta et bilde, ja jeg vet jeg er rar......

No comments: