Friday, December 7, 2007

YES JEG HAR TRE MÅNEDERS VISA TIL ; )

jeg skulle som sagt til laos og få nytt visum..det var bare det at kontoret var stengt i 3 dager,for å feire thai-kongen som hadde bursdag 5 des...så dermed ble en rask tur,forlenget til 6dager..kom hjem igjen idag...her er noen bilder fra den siste uka i mukdahan og laos..nabodamene der jeg bodde da jeg var på språkkurs,var ivrig igang å flettet kurver...hei hvor det går ; ))ALLTID blid hun med de litt STORE brillene..
On som er leder og eier der jeg bodde i mukdahan,synes det var hyggli at jeg stakk innom å sa hei,ble bedt med på grilling..kjempekoselig..føltes som en norsk sommerkveld..bare samtalen var på ett litt "annsleis" språk....
ble innvitert på kaffe og is hos familien mydland,koselig å skravle med gamle naboer..her koser ida marie seg med papirdukkene sine..
adelin,den andre dattra til mydland,lekte med prinsesse-slottet sitt..og jammen matcher hun det og...
rett ved der vi bodde i laos,var det masse fine grønnsaksåkre..de ble vannet med håndkraft..
grilla kylling er snadder.......NAMMM !!
julepynten var på plass i mukdahan....GOD ADVENT FORRESSTEN ; )
jeg var så heldig å ha selskap av Gunvor,ei venninne av Anne S.H.hun hoppet på turen nordover..kjempekoselig med selskap.hun fikk tildelt ett laotisk navn på turen,navnet på nasjonalblomsten : jampa ; )takk for turen )) her spiser vi med moonoy og tik,språklærene mine...
vakke`jeg heldig som fikk prøve denne??....WROOOOM......!!!

litt anatomi....på markedet i savannakhet,byen vi var i i laos..var det ALT mulig forskjellig til salgs kan du si.....her er tarmene på ett dyr....vær glad for at bilder ikke beskriver lukta....jeg var ganske tøff lenge,da jeg gikk der og tok bilder,men må innrømme at jeg brakk meg til slutt...........
dette er "innventaret" på høner...her kommer egga fra hvis dere lurte.. ))ganske stilig..
Gunvor og jeg med det laotiske flagget...hvis dere synes vi har på oss de samme klærne på alle bildene,stemmer nesten det..vi trodde vi skulle være borte tre netter..men det ble 6.....jadda ))
EKSOTISK..vet ikke hva denne frukten heter på engelsk...men den er kjempegod !!
timen mellom 17 og 18 er det FANTASTISK lys her sør.....................................


overalt var det damer i laos som hadde manikyr og pedikyr.....er ikke SÅÅ nøye om klærne er skifta og rene hver dag,men neglene må skinne og være pynta med blomster.....snart ser du resultatet av mine hender....."fancy" hatter eller hva??
jeg holder på og øve meg på å spise ordentlig sterk mat nå.....så tenkte kanskje det var lurt å kjøpe med denne sekken med chilli til norge....der er jo ikke maten så sterk.....det er utrolig godt når en blir vandt med at det "BRENNER" på tunga..og svetten pipler......
så var vi kommet til "lungeavdelingen"...kjekt å ha,skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke kjøpte meg ett "ekstra" sett....jeg som lever i en heller eksosholdig luft her i bangkok...; )))
ka bruker man ferdig grilla kubein til ??noen forslag ???....jeg har ett:hundemat.......??
det er jo en sang som heter: nei,så tjukk du har blitt....i disse førjulstider kan man få kjøpt seg nytt "skinn",hvis det en har fra før skulle bli for trangt etter alle kakene og ribba..........................


vi var på en dags-trekking,så bl.a på saltproduksjon...denne kurven veier 40kg...........

snø???......eller salt...t-shorta jeg har på meg på bildet over,er konge-genseren i thailand,og jeg har på meg ett armbånd hvor det står:WE LOVE OUR KING !!...kongen hadde bursdag 5.des...så det var det minste jeg kunne gjøre synes jeg,selvom jeg var i laos..fikk t-shorta av thai-kollegene mine,koselig !!......
kunst.......
slik så neglene mine ut,etter manikyren....uvandt,men litt kult og....



dette er favoritt snopet mitt i thailand...det er en søt type banan som er"FRITYRSTEKT".....nammmmmm.........farlig godt ! lunsjen på trekkingen var MIDT i skogen på to sammen sydde rissekker....var med ei engelsk mor og datter...
guiden kutta av en stamme,og vi kunne drikke rent vann som drypte ut....de siste to ukene har jeg forøvrig også smakt,blåskjell..grilla squid....og røde maur.....
"BONDEROMANTIKK" neste.......))))
jeg fikk prøve å fylle salt i poser....tror ikke arbeidstillingen er HELT godkjent i norge...disse damene tjener 100Bath hver dag/15 Nkr....





en dag sykla vi på tandemsykkel,lo så tårene trilla...men vi var samkjørte....fant en stadion,hvor vi skrev julekort og hadde frukt-picnic på trappa..så lokalt liv og ikke minst ett lokalt slakteri...ugh!!det humpla og gikk på den røde veien...))
endelig åpna visumkontoret......jeg ELSKER jo papirarbeid,så der er vi helt på nett myndighetene i laos og jeg....
det var bare 80 stk før meg i kø...........ikke mange jenter med lyst hår.....
denne gamle kona ser ikke bare liten ut,hun er liten...hun var like høy som ei engelsk jente på 8 år....
jeg fikk prøve å lage lokale hjemmelagde fakler.....de henter olja fra trærne i skogen.....ganske tøft...

4 comments:

Hilde i Thailand said...

Hehe, Anne, at en visatur kunne bli SÅ spennende hadde jeg aldri trodd...til og med i Savannaket! Graulerer med nye tre måneder! Ikke alle som får det... Godt å ha deg tilbake, gleder meg til å treffe deg igjen!
Klem.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Noen av disse tarm-bildene virker kjent, og regner med at jeg husker noe lignende fra når vi flådde og spretta opp noen høner på jordbruksskolen i Lyngdal =) Hehe!!
Å ikke minst to hjuls traktor =D SJEF!!
Utrolig så mye du opplever!! Noe spennende hver dag!!
To dager igjen så får jeg juleferie, ååh som jeg gleder meg!! =) Å Anne, nå har de fått fiken i butikken ;o) =)
Kos deg vennen, and take care <3

Inger Hanne said...

Å, kan levande forestilla meg lukta av dei tarmane...etter vandringa vår på markedet i Phibun er lukta prenta inn for livet!!

Igjen, fantastiske bilder!!
Glede meg t me ska t laos du:)
Glad i dej!