Thursday, April 24, 2008

NYTTÅRSFEIRING I FJELLET

Hvitløk på tørk.....NAM !!!
"kaffe i soloppgang"....( elg i solnedgang )...hi hi...
Skolen Faa lang fon bygger, begynner å ta form...
Da vi skulle dra fra Chiang Mai til Mae hong son, var alle busser fulle, så vi måtte vente tre timer på stasjonen før vi kom oss av gårde..vi var fremme da sola holdt på å gå ned..etter 6,5t på svingete vei...reisesyketabletter er ett bra påfunn !!
En aldri så godt brukt sko, knytt på nytt to ganger...........ett stykke herfra til "skostallene" våre..
SOOOL er fantastisk...
Det var mange forskjellige sermonier i fjellet og, i forbindelse med nyttårsfeiringa..her ofrer de mat ol. og de helte vann fra røtter i en skål, i håp om god avling i fremtiden..
Er det dette som kalles UTEDO ??? : ) : ) : )
Hvis vi forflytter oss i fjellet, er det mange som vil være med på lasteplanet, de er jo ikke så ofte på tur til nabolandsbyene, siden de fleste bare tar seg frem med moped og til fots...her er planet fullt, og støvskya står....

Vi var ved ett tempel, det startet med at vi gikk rundt templet tre ganger..Be spilte trommer : )
Litt vannkrig her og...
I ett hus vi var på besøk, møtte jeg denne lille apen, som hadde mistet mora si...den sovna to ganger da jeg holdt den inntil meg, slik at den hørte hjerterytmen min, siden den enda ikke hadde noe navn, ga jeg den navnet LAP, som på thai betyr og sove......
Gjett hva denne inneholder ?? bensin ? olje ? eller rett å slett er det saltdrøssa til en familie...: )
Hver så go`..bordet er dekket..eller jeg mener gulvet er dekket..vi gikk fra hus til hus tre ganger og spiste lunsj like mange gg på tre kvarter.....glass og skjeer gikk i arv..en måte å spare zalo budsjettet på i Norge..hi-hi..
Vi overnattet hjemme hos en lokal familie en natt, der var det mye spennende å se..blandt annet denne håndlagde ku-bjella...
Utpå kvelden en dag, mangla vi egg og brus..da tok vi mopeden til den lokale 7-11..egga fikk vi med tilbake i en liten vevd veske..sharm !
Er ikke jeg søt og uskyldig? jeg har aldri sett annet enn ett bambushus, familien som bor der og husdyrene deres..
Jeg prøver meg som risbanker, det var tungt..de har en type ris som heter sticky-rice..en stor klump av denne seige deigen var nedi her, og pepper skulle bankes inn....phu..svett..
Tre lokale damer, pyntet med lokalbekledning..jeg fikk ett slikt turkist kjede, og nå bruker jeg det som armbånd....
Om morgenen våkner man først av hanen som galer ved 2-tida på natta...ett par tre timer senere, starter folk å banke ris, de må gjøre det før det blir altfor varmt..du hører en jevn dunke lyd...
Hjemme hos den familien vi overnatta hos, var vi med på en sermoni, der de eldste i huset ønsker deg ett langt liv, god helse ol. og binder hyssing rundt håndleddet ditt..
Her er det far og mor i huset som ønsker hverandre en god fremtid...rørende..
...denne familien har ti barn, så det varte en stund før barn og barnebarn var lykkeønsket ferdig.
..til slutt fikk vi litt av hyssingen i håret, det skulle være ett tegn på at de ønsket at du fikk leve så lenge at du opplevde å få grått hår....

1 comment:

Anonymous said...

Hei hei... Så jillt å sjå skilte te Faa lang fon:) Å at di he bejynnt å bygga skule, såå bra alså. Glede mæg te å væra m på forsettelsen.... Me and you in da jungel-wohoo!!!!
Å så bra m Farung, fytti for en goe gjerning du he jort der!!! Dæ ska du ha for!
Snakkes Tabtim:)