Tuesday, November 3, 2009

JENTEKLUBB MED ENGASJEMENT FOR ANDRE BARN

...En kveld var jeg på besøk hos denne jenteklubben på Brekke. de hadde invitert meg og ville at jeg skulle fortelle litt fra livet i fjellet i nord thailand, de lurte på hvordan det var å være barn der....dette er en klubb som samles annen hver onsdag, de er ca 15 stk, de syr, strikker og baker sammen. det er en kristen klubb, og de åpner med ett andaktstykke og litt sang.som de beskriver det selv, de koser seg masse sammen.
hver gg de er samlet, samler de inn penger til barn sm har det vanskelig andre steder i verden, denne kvelden gikk pengene til barna i huay way, hvor faa lang fon jobber.. http://www.faalangfon.blogspot.com/ .......pengene de samlet inn denne kvelden, har jeg kjøpt bøtter og spader til barna for, som dere ser, de skal jeg overlevere i fjellet nå i november...TUSEN TAKK FOR ENGASJEMENTET OG STØTTEN TIL BARNA I FJELLET, DERE VAR EN FLOTT GJENG Å KOMME PÅ BESØK TIL....!!!
.....her prøver datra til kusina mi ett fjellantrekk.
her kan du se notatene hennes etter kvelden, som hun skulle bruke på skolen :
1. De bor i Tayland
2. Gjir penger til en barnehage. og andre ting.
3. I tailand så heter anne Taptim de har gjit hu et kjelenavn.
4. I tailand så heter penger bat. og hvis man har 100 norske penger så kan man handle ting til 100 kr 5 ganger.
5. Hvis man er jente så skal man si : sawadii kha...som betyr hei på norsk.
6. I fjelet er det veldig lite ting så de gjør nesten alt til hånds.
7. I fjelet er det ikke varmt vann.
8. de vever klærna sel.
9. når det er varmt så går de med paraplyer for å ikke steke.
10. de spiser på gulvet.
11. de puser nesten ikke tenner.
12. bankåk er hovedstaden i tailan.
13. Noen i tailan spiser mark... ( ? )tror noen notater ble til i samtalen og..
14. i tailand så tror de på budda.
15. doen er bare et hul i bakken.
utrolig mye hun har fått med seg synes jeg....: )

No comments: