Monday, March 23, 2009

"RISBANKING" , søvn...OSV....

I fjellet våkner du ikke bare av deg selv som vanlig....du våkner av at folk begynner dagen før sola står opp, 4-5 tida...med å banke dagens porsjon med ris fritt for skall.....eller en hane som galer for 7. ende gg siden 02.00...eller barn på vei til barnehagen som ikke vil skilles fra mamman sin....og sist men ikke minst, de har nesten hver morgen en svææær høytaler rett utenfor der vi sov, hvor de 7.30 på morgenen, informerte landsbybeboerne om siste nytt....tingen med denne høytaleren, var at den skurra i 5 min før de begynte å snakke.....joda....etter disse 6 ukene har jeg fått mer innblikk i småbarnforeldres liv, som har søvnavbrudd mange måneder i strekk, med en nyfødt i hus......du skal ikke se bort ifra at jeg har fått en ekstra gjesperynke...men det kan jeg leve med........
.heldigvis er det noen som banker ris på dagen også, så jeg fikk foreviget denne søte gamle kona..
..apropo gamle koner, i fjellet har de ikke bord å stoler i husene sine, alt skjer på gulvet på en matte, enten du er 15 eller 76 sitter du med bena i kors på hardt underlag det meste av dagen....

...har sett en gammel mann med urinpose, ellers tror jeg ikke det er så mye utstyr som ligner på hverdagen i hj.spl hvor jeg jobber i Norge...jeg ville gjerne vite mer hvordan de gamle som bor alene i Thailand har det, så vi fikk være med på besøk til noen....kommer ett innlegg om det om ikke lenge....håndlke bruker vi jo i Norge...men ikke på hodet......

No comments: